2019 oli modernia markkinointiviestintää tekevälle Vapa Medialle onnistunut vuosi. Kasvua tuli kaikilla mittareilla: niin liikevaihto, myyntikate, työntekijäkokemus kuin kannattavuuskin kehittyivät positiivisesti. Liikevoittoa kertyi tilikaudella reilut 18% myyntikatteesta.

Tunnuslukuja:

  • Vapa Media kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2019 yli 13 prosenttia rikkoen 4 miljoonaan euron rajapyykin. 
  • Toimiston myyntikate kasvoi 2019 tilikaudella 3,7 miljoonaan euroon, kun se vuonna 2018 oli 3,3 miljoonaa euroa. 
  • Liikevoitto yli nelinkertaistui ja nousi 0,65 miljoonaan euroon.

2019 resepti: Fokus asiakkaisiin ja modernin markkinoinnin malleihin

Vapan kuluneen tilikauden tulokset syntyivät fokusoimalla pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kannattavuuteen. Vuosi toi mukanaan myös muutamia uusia asiakkaita.

– Suurin kiitos kasvusta kuuluu tietenkin ennakkoluulottomille asiakkaillemme. Kehitimme uusia modernin markkinoinnin työskentelymalleja ja saimme asiakkaiden kanssa aikaan hienoja liiketoiminnan tuloksia, kertoo Vapan toimitusjohtaja Noora Wuolanne. 

Vapan pitkäaikaisiin asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Mehiläinen, YIT, Fazer ja ISS. Vuonna 2019 moderniin markkinointiviestintään uskovien asiakkaiden joukkoon liittyi myös mm. Lumene, Sweco, Huawei ja Perheyritysten liitto. 

– Olemme panostaneet viime vuosina merkittävästi uuden kehittämiseen sekä omaan työntekijäkokemukseemme. Asiantuntijamme julkaisivat kirjat sekä työelämämuutoksesta että sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä työkaluista. Teimme myös paljon tulevaisuuden työskentelykulttuuriin ja työelämätaitoihin liittyvää palvelukehitystä ja teimme näiden osalta ensimmäiset avauksemme valmennusliiketoiminnan puolella, Wuolanne jatkaa. 

2020 ennuste: Yhä useampi siirtää fokuksensa kampanjoinnista jatkuvaan tarinankerrontaan

Vuonna 2020 Vapa vahvistaa asemaansa tarjoten kokonaisvaltaisia markkinointiviestinnän palveluita. Wuolanne näkee markkinan kehittyvän samaan suuntaan Vapan palvelutarjooman kanssa. 

– Toimimme yhä useammassa asiakkuudessa strategisena kumppanina joka tuottaa myös toimintaa. Asiakkaat kaipaavat juuri nyt ketteryyttä, näkemystä ja samaan aikaan kykyä toteuttaa. Tuloksellisuutta ja aitoa yhdessä tekemistä. Perinteinen tapa tehdä kampanjavetoista markkinointia ei saa enää aikaan toivottuja tuloksia.

Hyvin alkanut 2020 povaa kasvua ja kannattavuutta juhlavissa merkeissä. Vapa täyttää keväällä 10 vuotta. 

– Tänä vuonna juhlistamme 10-vuotista taivaltamme ja tulemme tekemään rohkeita kokeiluja juhlavuoden nimissä. 

Työt-sivuilta voit lukea lisää Vapan viime aikaisista asiakastöistä.

Vapan liiketoiminnan kehitys 2010–2019

Vapan liiketoiminta on kasvanut systemaattisesti läpi yrityksen 10-vuotisen historian. Oheinen kaavio esittää keskeiset tunnusluvut koskien liikevaihdon ja tuloksen kehitystä vuosien 2010 ja 2019 välillä.