Fight for joy -videokonsepti inspiroi, luo keskusteluja ja kannustaa nuoria aikuisia ruoanlaittoon ja leivontaan. Vapa uudelleenkonseptoi Valion YouTube-kanavan vastaamaan nuorten aikuisten tarpeisiin ja toimii kumppanina konseptin jalkauttamisessa.

Valio halusi rakentaa entistä merkityksellisemmän suhteen nuoriin aikuisiin heille luontevassa kanavassa ja lanseerata tuotekeskeiseksi videokirjastoksi muodostuneen YouTube-kanavansa uudelleen Gen Z- ja milleniaalikohderyhmälle. Vapa loi Valiolle luovan konseptin, joka vastaa nuoren kohderyhmän aidon ja samaistuttavan sisällön tarpeeseen.

Fight for joy -videokonsepti rohkaisee upottamaan kädet taikinaan. Se inspiroi, luo keskusteluja tämän hetken ilmiöistä sekä kannustaa nuoria aikuisia ruoanlaiton ja leivonnan maailmaan. Uudella kanavalla näytetään, että ruoanlaitto on parhaillaan sosiaalista itseilmaisua. Matkan varrelle mahtuu mokia ja niistä oppimista. 

Konsepti asemoi Valion nuorten aikuisten kumppaniksi, joka ymmärtää heidän arvojaan, arkeaan ja maailmankuvaansa. Työ kehittää Valion brändimielikuvaa ruoka-alan rohkeana ja vastuullisena edelläkävijänä.

Konsepti luotiin insightin pohjalta ja validoitiin yhdessä Valion, Googlen kansainvälisten YouTube-asiantuntijoiden, mediatoimisto Dagmarin ja kanavan sisältöjen päävaikuttajan Miisa Rotola-Pukkilan eli Mmiisasin kanssa. Vapa toimii Valion kumppanina konseptin jalkauttamisen suunnittelussa ja kanavan sisällöntuotannossa. Sisältöjen esiintyjiksi on kiinnitetty kohderyhmän arvostamia ja Suomen vaikutusvaltaisimpia vaikuttajia, kuten pääkasvo Mmiisas, laulaja-lauluntekijä Ilta sekä tubettaja Lakko.

Kanava ja ensimmäiset sisällöt lanseerattiin huhtikuun lopussa, ja uusien sisältöjen ja mainonnan julkaisua jatketaan kohti kesää. Ensimmäisistä lähdöistä haetaan dataa ja oppeja, joilla kanavan sisältöä ja sopivuutta kohderyhmälle kehitetään ketterästi. Valion jatkuvaa presenssiä YouTubessa jatketaan konseptin puitteissa myös myöhemmin tänä vuonna.

– Nuoren kohderyhmän tavoittelu vaatii brändeiltä uudenlaista ajattelutapaa ja keinoja toimia. Kanavan haltuunotto uudella strategialla on jatkuvaa oppimista parhaimmillaan, ja Vapalta saimme tähän työhön näkemyksellisen ja luotettavan kumppanin, sanoo Valion markkinointipäällikkö Marianne Manninen.

– Valio haluaa huomioida tärkeän nuorten kohderyhmän ja vahvistaa merkityksellistä suhdetta heihin. On etuoikeus olla luovana kumppanina rakentamassa tätä tavoitetta tukevaa konseptia ja kanavaa ketterästi, jokaisesta lähdöstä yhdessä oppien, Vapan toimitusjohtaja Noora Wuolanne sanoo.