Monipuolista sisältömarkkinoinnin osaamista Vapalle
Uudet luovan työn osaajat täydentävät Vapan tiimiä.
KIRJOITTAJA
Marianne Gråsten
VUOSI
maaliskuu 2023
Uudet luovan työn osaajat täydentävät Vapan tiimiä.
KIRJOITTAJA
Marianne Gråsten
VUOSI
maaliskuu 2023
Konseptisuunnittelijana työskenteleva creative Tuuli Linna ja senioristrategi Jaakko Ylisipola aloittivat Vapalla loppuvuodesta. Vankalla osaamisella varustetut tekijät ovat päässeet heti hyppäämään uusiin projekteihin ja asiakkuuksiin.
“Vapa on tulevaisuuden toimisto. Meillä on vahvaa osaamista, jonka päälle on helppo rakentaa uutta. Täällä on uskallusta ja kykyä rikkoa rajoja”, Linna sanoo.
TBWA:lta Vapalle vaihtanut Linna uskoo, että pienemmässä toimistossa oman roolin merkitys pääsee entistä paremmin esiin, jopa toiminnan kehittämisen tasolla. Hän on työskennellyt laajasti erilaisten kampanjakokonaisuuksien, brändäämisen ja yritysten yhteiskunnallisten tekojen parissa.
Ylisipolalle Vapa on ensimmäinen toimisto. Hän tulee Vapalle Fortumin konserniviestinnästä, jossa hän vastasi sosiaalisen median strategiasta ja kehittämisestä. Kun Ylisipola pohtii toimistomaailman ja korporaatioiden eroja, hän mainitsee toimistopuolella vaadittavan laajemman konsultatiivisen otteen omaksumisen.
“Minulla on pitkä kokemus sosiaalisen median strategioista ja jatkuvan tekemisen kehittämisestä sekä analytiikasta. Tätä osaamista tuon Vapalle.”
Sosiaalisen median alustojen ominaisuudet ja ihmisten käyttäytyminen eri kanavissa muuttuvat jatkuvasti. Brändien kantaaottavuuden lisäksi nyt kiinnostusta herättää yhteisöjen muodostuminen digialustoilla. Muutokset laittavat brändit miettimään, mikä on juuri niille paras tapa hyödyntää kanavia.
Ylisipolan mukaan ongelma ei ole niinkään sisältöjen tai tekemisen määrä, vaan se, että kaikilla eivät ole perusasiatkaan kunnossa. Esimerkiksi brändien löydettävyys korostuu nyt, kun somekanavia käytetään hakukoneiden tavoin, joissain tapauksissa jopa hakukoneita enemmän. Avuksi sopii hyvä sisältöstrategia, jossa brändillä on huolellisesti määritellyt pääteemat. Niistä tuotettavat sisällöt on mietitty yleisöjen näkökulmista.
Parhaimmillaan brändit todella ovat vuorovaikutuksessa yleisönsä kanssa ja osallistuvat yhteisöjen keskusteluihin, Linna huomauttaa.
“Sosiaalinen kuuntelu tulee ottaa sisällöntuotannon avuksi, sillä sen avulla voi selvittää, mikä yleisöjä kiinnostaa oikeasti”, Ylisipola sanoo.
Markkinoinnissa liian usein yritetään tehdä liikaa ja kaikkea kaikille. Runsauteen panostamisen sijaan Linna ja Ylisipola sanovat, että brändien pitää pystyä priorisoimaan sitä, mihin ne ottavat kantaa ja millaisiin ilmiöihin ne osallistuvat. Isot yhteiskunnalliset ilmiöt vaativat sitoutumista myös alustojen ulkopuolella. Siksi valintojen tekeminen, suunnitelmallisuus ja yhteisöjen tunteminen korostuvat.
“Somessa rohkeus on myös sitä, että uskaltaa puhua mahdollisimman harvasta aiheesta. Omat teemat täytyy olla tiedossa. Ajan tasalla oleva sisältösuunnitelma auttaa tarkistamaan, milloin ottaa kantaa ja miten oma brändi voi osallistua tai olla osallistumatta. Joka tapauksessa pitää varautua myös kriitiikkiin”, Ylisipola sanoo.
“Kritiikkiä ei pidä pelätä. Brändin on hyvä uskaltaa olla jotain mieltä ja seistä omien arvojen ja persoonansa takana. Järkeä on aina kuitenkin sopivaa käyttää – nykyaikana esimerkiksi tasa-arvo ja monimuotoisuus ovat oletusarvoja”, muistuttaa Linna.
Tervetuloa Vapalle Tuuli ja Jaakko!