Muuttavatko somekanavat ihmisten käyttäytymistä vai toisinpäin?
Käyttäjien tapa kuluttaa somea on muuttumassa, mutta onko se syy somekanavien muutokseen vai seurausta siitä?
KIRJOITTAJA
Jaakko Ylisipola
VUOSI
helmikuu 2023
Käyttäjien tapa kuluttaa somea on muuttumassa, mutta onko se syy somekanavien muutokseen vai seurausta siitä?
KIRJOITTAJA
Jaakko Ylisipola
VUOSI
helmikuu 2023
Käyttäjien tapa kuluttaa somea muuttuu. Niin Gen Z kuin milleniaalitkin käyttävät somekanavia, kuten TikTokia ja Instagramia, entistä enemmän hakukoneiden tapaan. Samalla, kun ihmisten tiedon etsintä on muuttunut, myös sosiaalisen median kanavien hakuominaisuudet ovat kehittyneet huimasti.
Googlellekin on yhä paikkansa, sillä siellä haetaan eri asioita ja eri tavalla kuin somekanavista. Esimerkiksi kielioppi- tai oikeinkirjoitusasia on helppo tarkastaa Googlesta, kun taas se, miltä jokin tuote tai ravintola näyttää, on kätevämpää tarkistaa somesta.
Kehityssuunta tuo näkyväksi sen, miten eri somekanavat kopioivat menestyneimmän kanavan ominaisuuksia. Kopioinnista huolimatta eri kanavilla on eri tehtävät. Vuonna 2022 julkaistun GWI:n kyselytutkimuksen mukaan TikTokia käytetään ensisijassa viihdyttävän sisällön löytämisen vuoksi, postaaminen oli vasta toiseksi tärkein syy. Instagramissa taas postaaminen oli ykkösasia, mutta kakkosena tuli uusien brändien löytäminen. Kanavien käyttö onkin muuttumassa tilien seuraamisesta sisältöjen suositteluun. Postaaminen siirtyy julkisesta yksityiseksi, yksityisviesteihin ja stooreihin, jolloin feedistä tulee suositeltujen brändien ja käyttäjien temmellyskenttä.
Käsillä on melko klassinen muna vai kana -ongelma: muuttavatko somekanavat sitä, miten käyttäjät käyttävät niitä vai toisinpäin? Kun sisältöjä tarjotaan yhä enemmän perustuen kiinnostuksenkohteisiin ja kanavien käyttötapa muuttuu, löydettävyys aiheuttaa brändeille uusia haasteita. Siinä ei ole mitään uutta, että kanavat kopioivat toisiaan, mutta on silti hyvä muistaa, että vaikka kanavat muistuttaisivat toisiaan, niitä ei käytä sama yleisö samalla tavoin. Kun kaikki sisältö kilpailee samasta yleisöstä samantyyppisillä keinoilla, selkeän sisältö- ja kanavastrategian merkitys korostuu, sillä ilman suunnitelmallisuutta kukaan ei löydä kanavasta haluamiaan sisältöjä.
Kun brändi haluaa parantaa sosiaalisen median sisältöjensä löydettävyyttä, yksi tärkeimmistä työkaluista on social SEO. Kyse on hyvin pitkälti samasta kuin perinteisessä hakukoneoptimoinnissa – tärkeiden teemojen ja oikeiden avainsanojen selvittämisestä sekä sisältöjen hyvästä löydettävyydestä. Yhtä lailla visuaalisuus on löydettävyyden kannalta tärkeää. Pitkään on ajateltu, että kaikki sisältö nähdään feedissä postauksina tai brändimainontana, eikä kukaan tule profiiliin. Nyt katse on kuitenkin syytä kääntää kotipesään.
No miten social SEOssa voi loistaa? Yksinkertaisemmillaan pitkäjänteisellä suunnittelulla, tekemällä perusasiat hyvin, rajaamalla aiheet entistä tiukemmin ja pitämällä sisällöt mahdollisimman löydettävinä ja ajan tasaisina. Näitä asioita ei voi koskaan korostaa tarpeeksi. Monet suomalaiset brändit ovat jo kunnostautuneet sosiaalisen median kanaviensa kanssa. Esimerkiksi Oonin TikTok sekä Helsingin liikuntaviraston ja Suomen Pakkauskierrätys RINKIn Instagram-profiiit ovat erinomaisia esimerkkejä sisällön lajittelusta soittolistoihin ja highlighteihin.
Jotta markkinoija pysyy muutoksessa mukana, on tärkeä seurata kanavia ja tunnistaa muutos niin kanavissa kuin käyttäjien tavassa käyttää niitä – sekä päivittää oma kanavastrategia.
Jaakko Ylisipola on Vapan senioristrategi, jolla on pitkä kokemus energia-alalta sosiaalisen median strategiasta ja kehityksestä. Hän puhui Be There -tapahtumassa 25. tammikuuta 2023 somekanavien muutoksesta.