Epätäydellisyys on aikamme liikkeellepaneva voima
Rajojen rikkomista, epäonnistumista ja yhteisöllisyyttä – elämme viihteen aikakautta, ja sen tulisi näkyä myös brändien sisällöissä.
KIRJOITTAJA
Alison Morrison
VUOSI
helmikuu 2023
Rajojen rikkomista, epäonnistumista ja yhteisöllisyyttä – elämme viihteen aikakautta, ja sen tulisi näkyä myös brändien sisällöissä.
KIRJOITTAJA
Alison Morrison
VUOSI
helmikuu 2023
On aika ravistella sisältömarkkinoinnin asemaa. Sisällöntuotanto ja sosiaalinen media ovat tehneet brändeistä aktiivisia keskustelijoita, jotka tuottavat omaa mediaansa. Markkinoinnissa ei enää ole kyse vain tuotteesta tai palvelusta, vaan yhteisöstä – ja autenttisesta sisällöstä, jota brändit sille tuottavat.
Sisältömarkkinointia ei tulisi pitää vain sitouttamisen välineenä tai tykkäysten keräilynä, eikä edes liikenteen ohjauksena verkkosivuille. Sen sijaan se on työkalu, jonka avulla saavutetaan brändi- ja liiketoimintatavoitteita. Sisältömarkkinoinnin keinoilla on rajattomasti mahdollisuuksia luoda brändin narratiivia ja olla aidossa vuorovaikutuksessa kohderyhmien kanssa.
Sisältömarkkinointi on hyvässä asemassa, sillä digitaaliset alustat tarjoavat enemmän mahdollisuuksia kuin perinteiset mediat voivat koskaan antaa. Erityisesti sosiaalinen media on mahdollistanut kohtaamisen kohderyhmän ja brändin välillä ja osoittanut, että ihmiset haluavat olla tekemisissä brändien kanssa. He haluavat olla osa brändiä ja olla mukana luomassa tuotetta tai palvelua.
Brändien olisi aika kääntää katse yhteisöön ja oppia heiltä. Kun vuorovaikutus on kahdensuuntaista ja brändit ovat aktiivisesti mukana esimerkiksi YouTubessa ja Jodelissa, he saavat arvokasta tietoa yhteisön mieltymyksistä. Yhteisöajattelu tarkoittaa, että brändit kasvavat vuorovaikutuksessa yhteisöjen kanssa.
Autenttiset brändit ovat osa luomaansa yhteisöä, uskaltavat heittäytyä ja tehdä myös riskialttiita asioita. Rajojen rikkominen vaatii, että joskus epäonnistutaan. Aina ei tarvitse olla täydellinen. Brändi muuttuu aidommaksi ja kohderyhmät ovat suopeampia, kun asioita uskalletaan tehdä myös väärin.
Epätäydellisyys on aikamme liikkeellepaneva voima. Kun sisältömarkkinoinnin voimaan uskotaan se tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia.