Markkinointiuutisten haastattelema Jenni Kynnös esitti kriittisiä huomioita tekoälyn ylihypetetystä roolista markkinoinnissa. Hänen mukaansa ”AI-hype menee ohi”. Vaikka uutisessa pohdittu huoli perusprosessien tärkeydestä on ymmärrettävä, on tärkeää korostaa, että tekoälyn todellinen potentiaali markkinoinnissa on paljon syvällisempi kuin vain olemassa olevien prosessien tehostaminen.
Tekoälyn aikakausi on täällä
Generatiivinen tekoäly ei ole ”vain” uusi työkalu kuvien tai tekstien luomiseen. Sen todellinen hyöty piilee kyvyssä uudistaa koko markkinoinnin prosessi – strategiasta suunnitteluun, tuotannosta jakeluun. Jo nyt tekoäly vaikuttaa sosiaalisen median algoritmeihin, joten halusitpa sitä tai et, olet jo tekoälyn aikakaudella.
Teköälytyökalujen tämänhetkinen tunnistettu hyöty markkinointiin esimerkiksi sisältöjen hyperpersonoinnin tai kuvatuotannon osalta ovat pelkkä pintaraapaisu sen tarjoamista mahdollisuuksista.
Markkinointiuutisten haastattelussa Kynnös korostaa, että perusasioiden täytyy olla kunnossa ennen tekoälyn käyttöönottoa. Tämä on totta, mutta samalla on uudistettava koko ajattelutapa, prosessit ja datan käyttö jos tekoälyä halutaan todella hyödyntää markkinoinnin kehittämiseen.
Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että strategiat, suunnitelmat ja konseptikuvaukset – ja tapa tehdä niitä – muuttuvat. Ne eivät ole enää suunnittelun materiaaleja tiimille vaan muodostavat datan, jota tekoäly käyttää hyväkseen. Mitä tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tämä data on, sitä parempia, kohdennetumpia ja brändiuskollisempia tuloksia voidaan teköälytyökaluilta odottaa. Kutsumme tätä toimintamallia AI-natiiviksi markkinoinniksi.
Tekoälyä ei ylihypetetä – päinvastoin
AI-natiivissa suunnittelussa lähestymme markkinointia alusta asti tekoälyn mahdollisuuksia hyödyntäen, ei vain lisäämällä tekoälyä olemassa olevaan työkalupakkiin. Se vaatii ymmärrystä valtavasta muutoksesta, jonka tekoäly tuo markkinointiin sekä halukkuutta opetella uutta jatkuvasti. Luonnollisesti pelisääntöjen on oltava asiakkaiden kanssa selvät ja työkalujen hyödyntäminen vaatii prosessien sekä ohjeistusten uudistamista. Se, ettei näkökulmaa tekoälyn hyödyntämiseen vielä yrityksessä ole, ei ole syy laittaa päätä pensaaseen ja ajatella, ettei tekoälyn tuoma murros koske markkinointia. Uskon vahvasti, ettei tekoäly ole millään tavalla oli ylihypetetty ja päinvastoin pelkään, ettei Suomessa muutoksen skaalaa täysin edes hahmoteta.
Kirjoittaja on Vapan perustaja ja senior advisor, joka vastaa toimiston AI-osaamisen kehittämisestä.