Nopean kasvun tuomat haasteet
Ensimmäisten vuosien jälkeen Vapa siirtyi nopean kasvun vaiheeseen. Asiakkaat olivat yhä tietoisempia sisältömarkkinoinnista ja palveluiden kysyntä kasvoi voimakkaasti. Ajanjakso paljasti kuitenkin myös kasvukipuja. Emme olleet perustajina nimittäin lainkaan valmistautuneita laajentumisen tuomiin haasteisiin. Huomasimme liian myöhään, että prosessimme eivät olleet kypsiä ja että uusien osaajien rekrytointi korosti rakenteiden ja selkeyden tarvetta. Kasvu ei ollut hallittua ja jälkikäteen on helppo tunnistaa kohdat, joissa epäonnistuimme. Samaan hengenvetoon uskon sanontaan “Paljon maalla viisaita, kun merellä sattuu vahinko” eli osa asioista oli vain pakko “elää läpi”, jotta kehityimme yrityksenä ja johtajina.
Haasteista huolimatta saavutimme myös paljon. Perusta oli vahva, tiimissä osaavia ihmisiä ja maine kasvussa. Olimme tulleet tunnetuiksi suomalaisella markkinointialalla ja tässä kohtaa julkaisimme peräti kaksi bisneskirjaa: yhden sisältömarkkinoinnista ja toisen ketteristä tiimeistä. Molempiin kohdistuisi näiden viiden vuoden aikana merkittäviä ja radikaaleja muutoksia.
Sosiaalisen median muuttuva maisema
Vuosien 2015-2020 aikana myös somemarkkinoinnin toimiala kävi läpi merkittävän muutoksen. Sosiaalisen median alustat kypsyivät ja niiden liiketoimintamallit alkoivat muuttua dramaattisesti etenkin kaupallistumisen osalta. Näkyvyys kanavissa ei enää liittynyt enää relevanttiuteen tai luovuuteen – siitä tuli yhä enemmän mainosbudjeteista riippuvaista. Meille ja muille sisältötoimistoille tämä muutos asetti strategisen dilemman: kuinka säilyttää orgaaninen vaikuttavuus ympäristössä, joka nyt vaati maksettua mainontaa. Oliko sisällöllä enää mitään väliä?
Tähän kysymykseen vastauksen antoi TikTok, jonka nousu muutti kenttää radikaalisti. TikTokin algoritmi painotti jälleen sisällön laatua ja sytytti uskon siihen, että hyvät ideat ja toteutus merkitsivät. Sitoutuminen voitiin myös ansaita – ei vain ostaa. Kun muut alustat alkoivat seurata esimerkkiä ja sosiaalisesta mediasta muovautui yhä vahvemmin suosittelumedia (jossa sisältöä ei saa vain seuraamiltaan vaan algoritmin nostamilta tahoilta), vahvistui sitouttavan tarinankerronnan merkitys uudelleen.
Ja sitten…pandemia
Vuoteen 2020 mennessä olimme rakentaneet vahvan aseman ja laajentaneet tarjontaamme muun muassa Tiimiäly-teoksen myötä (joka muuten oli täysin aikaansa edellä ja ansaitsisi nyt uuden tulemisen). Kuitenkin juuri kun olimme vauhdissa, pandemia iski ja monien muiden tavoin kohtasimme äkillisen sekä horjuttavan shokin.
Toimintamme hidastui ja epävarmuus täytti ilman. Kasvu, josta olimme olleet ylpeitä pysähtyi muiden mukana ja jouduimme katsomaan yritystämme uusin silmin. Vuosien mittaan palvelumme olivat laajentuneet moniin suuntiin. Olimme lisänneet uusia kyvykkyyksiä ja laajentaneet tarjoomaamme mahdollisuuksien mukana. Kuitenkin tämä hyvin aikein toteuttu monipuolistuminen oli alkanut laimentaa Vapan fokusta.
Kun jouduimme pysähtymään ensin koronan ja sitten Venäjän hyökkäyssodan takia, jouduimme tai saimme mahdollisuuden pohtia missä olimme aidosti parhaita ja mitä halusimme rakentaa seuraavaksi. Ei ole helppoa hyväksyä, että fokusoiminen on tärkeää, mutta toisaalta on todella vaikeaa olla aidosti paras kaikessa. Päätimmekin, että haluamme jatkossa olla oman toimintamme paras toimisto Suomessa. Kerron seuraavassa osassa mitä tämä tarkoitti ja mistä uusi suunta löytyi.