Miltä tuntuu Gen Z?
Vapan ja Norenin tutkimuksessa todettiin, että Z-sukupolvi tavoitetaan nimenomaan aitouden ja avoimuuden avulla, ja tunsin vihdoin tulleeni nähdyksi.
KIRJOITTAJA
Leea Hakkarainen
VUOSI
marraskuu 2023
Vapan ja Norenin tutkimuksessa todettiin, että Z-sukupolvi tavoitetaan nimenomaan aitouden ja avoimuuden avulla, ja tunsin vihdoin tulleeni nähdyksi.
KIRJOITTAJA
Leea Hakkarainen
VUOSI
marraskuu 2023
Julkaisimme syyskuussa Gen Z näkee brändisi läpi -tutkimusraportin yhteistyössä strategiatoimisto Norenin kanssa. Tutkimus osoitti, että vaikka Z-sukupolven yksilöiden kokemusmaailmat erkaantuvat, yksi asia yhdistää heitä: aitouden ihannoiminen. Paljastavan aitouden ihanne läpileikkaa Z-sukupolven vuorovaikutusta. Se muuttaa tapaa, miten brändit voivat tavoitella nuorten lojaliteettia tulevaisuudessa. Ihmiset ympärilläni olivat tuloksista jopa yllättyneitä, mutta en minä. Minut oli viimein nähty.
Aitous sukupolvikokemuksena
Pääsääntöisesti suhtaudun skeptisesti kaikkiin sukupolvien välisiin jakolinjoihin, mutta en voi kieltää sitä, että Z-sukupolveen kuulumisessa on jotain sellaista, mitä en voi selittää. Ehkä on kyse epävarmuudessa elämisestä tai internetin ahdistavuudesta, mutta aitous ja avoimuus ovat asioita, joita haluaisin itsekin nähdä markkinointiviestinnän maailmassa enemmän.
Olen syntynyt aikakaudella, jossa mainoksia on kaikkialla ja kaikkea varten. Perinteisen mainonnan ohella on myös uusia mainonnan muotoja, kuten somevaikuttajia, joita kuitenkin koskee ihan samanlaiset odotukset kuin muitakin brändejä. Vain aitoihin (henkilö)brändeihin voi luottaa. Näen mielelläni markkinointia, joissa asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä, eikä maalata taivaanrantaa, jossa toiminta on vastuullista (melkein kokonaan) ja parempi maailma rakentuu juuri meidän avullamme (niin kuin kaikki muutkin yritykset sanovat).
Hyödyntämätön luova voima
Aitoutta vaativa sukupolveni ei halua pohtia, mitä brändit haluavat heiltä tai tulla niiden peitellyn kaupallisuuden ohjailemaksi. Z-sukupolven uudet ihanteet pakottavat meidät kaikki, markkinointimaailman roolista riippumatta kyseenalaistamaan, mitkä viestit oikeasti liittyvät brändien ydinliiketoimintaan ja ovat relevantteja nuorelle kohderyhmälle. Kun ajattelen paljastavaa aitoutta luovan suunnittelijan näkökulmasta, näen ainoastaan mahdollisuuksia.
Ollakseen Z-sukupolvelle uskottavia brändien tulee olla aidosti sellaisia kuin ovat. Sen avoimuuden viestimiseen ne tarvitsevat tarinan, joka syntyy brändin ytimestä ja on sataprosenttisesti lunastettavissa. Kun brändin tarina tulee sen syvimmästä ytimestä on yksi asia varma: kenelläkään muulla ei voi olla samaa tarinaa. Silloin kaikki eivät kerro samoja vastuullisuusfaktoja tai käytä samoja hintakärkiä. Ydinliiketoiminnasta kumpuava tarina avaa oven uudenlaiselle luovuudella, joka perustuu ainutlaatuisuuteen ja avoimuuteen. Uskon, että aitous on alihyödynnetty luovuuden lähde. Sen tulisi olla linssi, jonka kautta kaikki luovat Z-sukupolvea tavoittelevaa markkinointia.
Kirjoittaja on uuden sukupolven luova suunnittelija, joka uskoo avoimuuden ja rehellisyyden voimaan.