Minne keveys katosi markkinoinnista?
Aina muutoksen tekemiseen ei tarvita suurta dramatiikkaa tai synkkiä tulevaisuudenkuvia. Toisinaan ainekset vaikutuksen luomiseen löytyvät ilosta ja keveydestä.
KIRJOITTAJA
Leea Hakkarainen
VUOSI
lokakuu 2022
Aina muutoksen tekemiseen ei tarvita suurta dramatiikkaa tai synkkiä tulevaisuudenkuvia. Toisinaan ainekset vaikutuksen luomiseen löytyvät ilosta ja keveydestä.
KIRJOITTAJA
Leea Hakkarainen
VUOSI
lokakuu 2022
Olen elänyt koko lyhyehkön elämäni kriisien ja pelottavien tapahtumien keskellä. Vaikka maailman tilanne on monesta näkökulmasta kehittynyt kohti hyvää eikä ennen oikeastaan mikään ollut paremmin, enemmän olen nähnyt ja kuullut kehityskuluista, joiden suunta on ollut huonompaan. Syviin vesiin on helppo hypätä, mutta kieltäydyn vellomasta synkässä maailmankuvassa. Siksi toivon, ettei markkinointikaan tekisi niin.
Markkinointi on yksi yhteiskunnan peileistä, joka heijastelee ajankohtaisia tapahtumia ja ympäröivää maailmaa. Niin markkinoijat kuin yrityksetkin haluavat vaikuttaa, liikuttaa massoja, jopa vauhdittaa maailman muutosta parempaan. Tavoitteet ovat jaloja ja tärkeitä, mutta keinoja vaikuttaa ja luoda muutosta on monia. Markkinoinnin on löydettävä uusia, luovia ratkaisuja vaikuttaa.
Empatia ja positiivinen lähestymistapa voivat avata markkinoinnille uuden tulokulman. Se ei tarkoita naiiviutta, väripesua tai tosiasioiden kieltämistä, vaan asioiden katsomista tuoreesta näkökulmasta, yhteisön tarpeet huomioiden. On aika miettiä, miten tavoitamme ne, jotka tiedostavat maailman kauheudet, mutta eivät enää löydä energiaa muuttaa asioita. Miten kerromme omaan kuplaan vetäytyneille, että tapamme toimia kaipaavat välitöntä, radikaalia muutosta?
Kun moni asia on yhtä aikaa nurinkurin, huonoihin uutisiin väsähtää ja passivoituu. Ahdistus, suru ja jopa viha kuluttavat puhki ja turruttavat tunteet. Silloin yltiöpäinen dramaattisuus ja synkät tulevaisuudenkuvat vievät vain syvemmälle välinpitämättömyyden kuiluun – jokaisesta kriisistä tulee toisensa kaltainen, eikä jäljelle jää mitään, mihin tarttua.
Joskus suurimman vaikutuksen saa aikaan ilolla ja empatialla. Sen ei tarvitse tarkoittaa todellisuuden kieltämistä, vaan muutoksen aktivoimista uudella tavalla. Voimme valita kannustavan, mukaansatempaavan sävyn, joka saa ihmiset tarttumaan tilaisuuteen auttaa, innostumaan muutoksesta tai vain hengähtämään ennen seuraavaa siirtoa. Sävyn, joka antaa voimaa liittyä muutokseen mukaan eikä lamaannuta sohvannurkkaan.
Maailma palaa edelleen, ja meidän tulee muuttua monella tavalla, edelleen. Mutta jos kaikki huutavat yhteen ääneen samoja kauheuksia, erottuuko kenenkään ääni enää joukosta?
Leea on luova sisällönsuunnittelija ja copywriter, joka ei usko tarvitsevansa yhtään enempää – etenkään markkinoinnin luomia – ahdistuksen aiheita elämäänsä.