Somekanavat ovat olleet muutoksessa luomispäivästään lähtien. Muutos on siis väistämätöntä ja voi joskus tuntua jopa liian nopealta. Juuri nyt sosiaalinen media liikkuu yhä kauemmas sen perustavanlaatuisimmasta ominaisuudesta – sosiaalisuudesta. Kuluttajat suosivat kahdenkeskistä tai pienissä ryhmissä tapahtuvaa viestintää avoimien julkaisujen sijaan, paitsi jos tarkoitus on kasvattaa omaa henkilöbrändiä tai näyttökertoja.
Kuluttajat käyttävät kanavia myös uusilla tavoilla. Esimerkiksi We are social: Digital 2023 -raportin mukaan brändien etsiminen ja seuraaminen on kuluttajille toiseksi tärkein syy käyttää Instagramia. Gen Z -sukupolvi käyttää somekanavia muun muassa asiakaskokemuksen ja tuoteominaisuuksien arvioimiseen sekä tiedonhakuun. TikTokissa suositumpaa on etsiä ja seurata brändejä sekä viettää aikaa kuin tehdä julkaisuja itse.
Kuluttajat kaipaavat tietoa, viihdettä ja selkeyttä, ja eri kanavilla on näiden tarpeiden täyttymisessä oma roolinsa. Silti brändit tapaavat julkaista samat sisällöt kaikissa kanavissaan ajatellen, että tärkeämpää on olla läsnä jokaisessa kanavassa kuin olla läsnä oikealla tavalla oikeassa kanavassa. Kanava- ja kohderyhmäymmärrys jää taka-alalle tai unohtuu kokonaan, ja maksetun somen tavoitteet alkavat määrittää myös orgaanista läsnäoloa.
Kanavastrategia on ratkaisu sosiaalisen median ja sen kanavien muutoksissa navigoimiseen. Se auttaa huomioimaan olemassaolevat resurssit sekä luomaan selkeät ja tehokkaat toimintaperiaatteet, joiden mukaan tuottaa oikeita sisältöjä, oikea-aikaisesti, oikeille kohderyhmille. Onnistunut kanavastrategia rakentaa brändikokemusta kattavasti huomioiden niin orgaaniset kuin maksetutkin sisällöt, brändin pääviestit ja tavoitteet.
Jotta kanavastrategia toimii käytännössä, tarvitaan sisäisiä prosesseja sen hyödyntämiseen. Kun keskeiset sisältöjä luovat henkilöt osallistuvat strategian muodostamiseen, tieto kulkee eri osastojen välillä ja kaikki sisältö saadaan kertomaan samaa bränditarinaa. Joskus strategiatyössä sisäisten toimintamallien ja yhteisten tavoitteiden asettaminen nouseekin tärkeimmäksi kehityskohteeksi ja myös työn keskeisimmäksi onnistumiseksi.
Nämä neljä vinkkiä kannattaa muistaa, kun luo sisältöjä eri kanaviin:
- Sosiaalinen media on liikkumassa pois sosiaalisesta. Somea käytetään entistä enemmän hakukoneen lailla.
- Koska muutos on väistämätöntä, brändeiltä vaaditaan rohkeutta tehdä päätöksiä ja kokeilla uutta.
- Tehtyjen valintojen tulee perustua käyttäjälähtöisyyteen: yrityksen tavoitteiden lisäksi on tarve ymmärtää, mitä kuluttajat toivovat saavansa mistäkin kanavasta.
- Kanavastrategialla on tärkeä rooli myös sisäisessä järjestäytymisessä.
Jenny Järvinen on Vapan luova strategi, joka innostuu ihmisten saattamisesta yhteen, tiimien jaetuista oivalluksista ja elämää helpottavista toimintatavoista. Hän puhui kanavastrategian merkityksestä Be There -tapahtumassa 30. maaliskuuta 2023.