Uusi on aina parempi – ainakin Instagramissa
Kokosimme kaikki Instagramin ominaisuudet samaan pakettiin ja kerromme, miksi sinunkin kannattaa välittää IG Reelsistä, Guidesta, Storesta ja whatnot.
KIRJOITTAJA
Eveliina Salomaa
VUOSI
joulukuu 2020
Kokosimme kaikki Instagramin ominaisuudet samaan pakettiin ja kerromme, miksi sinunkin kannattaa välittää IG Reelsistä, Guidesta, Storesta ja whatnot.
KIRJOITTAJA
Eveliina Salomaa
VUOSI
joulukuu 2020
Instagramin uusien ominaisuuksien ilmestymistahti on voinut viime aikoina hirvittää heikompia. Ripeästä vauhdista saamme kiittää USA:n vaaleja ja koronaa, joiden motivoimana IG on taikonut sisällöntuottajien ja brändien työkaluiksi uusia ominaisuuksia tiedon levittämiseen ja tietysti tuotteiden myymiseen.
Instagramin algoritmi suosii häpeilemättä uusien ominaisuuksien käyttäjiä. Jos siis haluat tulla nähdyksi ja kuulluksi sekä sitouttaa kohderyhmääsi tehokkaasti, uusien ominaisuuksien haltuunotto kannattaa. Ja se kannattaa tehdä nyt, ennen kuin ominaisuudet ovat jo old news.
IG Reelsit ovat 15 ja 30 sekuntia pitkiä videoita, joihin voi editoida musiikkia, tekstejä ja tehosteita mukaan helposti. Oivaltavuus, huumori ja editoinnilla kikkailu ovat Reelsien suola. Reelsit sopivat hyvin how to -sisällöiksi, huumoriin, tuote-esittelyihin sekä erilaisten haasteiden ja kisojen alustaksi. Reelsit tallentuvat käyttäjän profiiliin omalle alasivulleen pysyvästi.
Formaatti on tuttu TikTokista ja toimintalogiikkakin on sama. IG lanseerasi jo oman Reels-näkymän, jossa videoita voi selata vertikaalissa, aivan kuin TikTokissa (vrt. Storyjä selataan oikealta vasemmalle). Voikin miettiä, kehitettiinkö Reels vastaamaan TikTokin puutteeseen, jonka oletettiin koittavan kun Trump yritti kieltää TikTokin USAssa.
Yksi IG:n aivan uusimmista lanseerauksista on IG Guides, jonka avulla helpotetaan sisällöntuottajien, yritysten ja brändien mahdollisuutta esitellä suosikkituotteita ja paikkoja sekä koota olemassaolevia sisältöjä helpommin löydettävään muotoon. IG Guidet tukevat erityisen hyvin kohderyhmien etenemistä ostoputkessa, vaikka Guide onkin sisältömuotona inspiroiva ja visuaalinen.
IG Guides tarjoaa kolme erilaista Guide vaihtoehtoa: voit suositella tuotteita, kohteita tai koota olemassa olevaa sisältöä oppaan muotoon. Oppaisiin voi luoda pitkääkin kuvailevaa tekstiä ja linkittää tuotteet suoraan verkkokauppaan tuotesivulle. Oppaiden avulla brändi voi paketoida esimerkiksi sesongin ajankohtaiset tuotteet samaan oppaaseen, kaupunki kerätä nähtävyydet oppaaksi ja bloggaaja koota suosituimmat postauksensa yhteen.
Instagram Store on nimensä mukaisesti kauppapaikka. Tällä hetkellä se mahdollistaa verkkokaupassa myytävänä olevien tuotteiden esittelyn IG-ystävällisessä muodossa ja suorat linkitykset verkkokauppaan. Yhdysvalloissa testataan jo IG Checkoutia, jolloin koko ostoputken voi suorittaa Instagramin sisällä. Tällöin asiakaskokemus jää IG:n varaan kokonaan. Lieneekö U/M? IG Store eroaa Guidesta siinä, että se on kuin ostoskatalogi eikä sisällä inspiroivaa tai ohjeistavaa sisältöä.
Uusien julkaisun ja sisällöntuotannon ominaisuuksien ohella IG on kehittänyt alustaa tasa-arvoisemmaksi. Se on lisännyt automaattiset tekstitykset (closed caption) videoille lisätäkseen niiden saavutettavuutta. Yhteisösääntöjä on uudistettu kiusaamisen kitkemiseksi ja tykkäysnappula on siirretty sivuun, jotta tykkäysten aiheuttamat paineet vähenisivät. Lisäksi Instagram on muokannut algoritmia tasavertaisuuden ja monimuotoisuuden (diversity) nimissä niin, että se nostaa monimuotoisempaa kattausta sisällöntuottajista esiin.
Kehitystyön ja uusien ominaisuuksien myötä Instagram päihittää jo 3 in 1 -shampoot lupauksissaan: IG:n avulla voi tuottaa, julkaista ja jaella kuvaa ja videoita mitä erilaisimmin keinoin, aina hygieniatason sisällöistä bränditekoihin asti. Tarvitaanko kohta enää muuta?
Eveliina Salomaa on Vapan Content Strategist, joka innostuu uusien sometrendien jäljittämisestä.