Kollaasi vanhoista Vapan valokuvista

Vuonna 2020 maaliskuussa maailma yllättäen pysähtyi ja niin myös asiakkaamme. Budjetteja leikattiin ja asiakkaat vetäytyivät etenkin projekteista. Toimintaan tuli ensimmäinen särö, jota syvensi kahden vuoden jälkeen alkava Venäjän hyökkäyssota. Jouduimme – ja jälkikäteen ajateltuna pääsimme – pohtimaan yrityksemme perustavanlaatuisia kysymyksiä:

  • Missä olemme parhaimmillamme? 
  • Mikä erottaa meidät muista?
  • Mistä meidät oikeasti tunnetaan?
  • Mihin haluamme keskittyä tulevina vuosina? 

Vastaus oli selvä. Oli aika palata juurille.

Sisältömarkkinointia fiksummin

Haastavien vuosien jälkeen päätimme fokusoitua uudelleen siihen, missä meillä on syvin osaaminen: sisältömarkkinointiin, sisältöstrategiaan, digitaalisiin kohtaamispisteisiin ja siihen, miten brändille löydetään oma X-faktori sosiaaliseen mediaan. Ymmärsimme, että asiakkaillamme on kriittisiä tarpeita paitsi brändin rakentamiseen digikanavissa, myös kanava- ja sisältökokonaisuuksien hallintaan. 

Kilpailulla markkinalla jokainen toimisto myi isoja ideoita, mutta kyky jalkauttaa brändin laajoihin sisältö- ja kanavakokonaisuuksiin oli selkeä kilpailuvalttimme. Pystyimme myös osoittamaan, ettei somessa ja sisällöissä ole kyse yksittäisistä kampanjoista tai sisällöistä vaan, että somekanavat ovat paikka yhteiskuntaa, toimialoja ja kuluttajakäyttäytymistä muuttavalle keskustelulle. 

Karsimme siis pois kaiken, mikä ei palvellut asiakkaiden tarpeita tavoittaa ja vaikuttaa kohderyhmiinsä digitaalisissa kanavissa. Fokusointi tarkoitti, ettemme enää juosseet jokaisen mahdollisuuden perässä. Se tarkoitti myös sitä, että ymmärsimme paremmin millaista osaamista, millaisia palveluita ja millaista yhteistyötä asiakkaamme tarvitsivat.

Tekoäly ajattelukumppanina

Seuraava suuri muutos markkinalla tapahtui teknologian myötä. Kun ChatGPT julkaistiin, tiesimme heti, että kyseessä oli  järisyttävä murros. Monet kokivat tekoälyn uhkana tai “pelkkänä teknologiana”. Me näimme sen kiihdyttimenä ja otimme tekoälyn nopeasti käyttöön kaikessa tekemisessämme.Tekoäly auttoi meitä tekemään asioita enemmän, paremmin ja nopeammin.

Kun tekoäly demokratisoi sisällöntuotantoa, huomasimme uuden ilmiön: asiantuntijuuden arvo määrittyi uudelleen. Tänä päivänä asiakkaat eivät etsi sisällöntuottajaa vaan toimistoa, joka osaa ratkaista kokonaisvaltaisia ongelmia. Esittää oikeita kysymyksiä, rakentaa erottautuvuutta ja fasilitoida markkinoinnin muutosprosessia. 

On pystyttävä osoittamaan selkeää arvoa ja löydettävä keinot hallita kanava- ja sisältökokonaisuuksia kustannustehokkaasti. 15 vuoden aikana kehittämämme toimintamallit, ajattelu ja kokemus ovat vahvistaneet rooliamme asiakkaiden strategisena kumppanina – unohtamatta kykyämme jalkauttaa strategiat ja konseptit loistavaksi sisällöksi.

Tulevaisuus vaatii fokusta

Tänä päivänä pystyn rehellisesti sanomaan Vapan olevan selkeämpi, ketterämpi ja valmiimpi tulevaisuuteen kuin koskaan. Teknologia avaa paitsi väyliä automatisoida työtä, myös kehittää uusia palveluita asiakkaidemme käyttöön. Tekoälyvetoinen sisältöauditointi on vain yksi tuote, jota kehitämme erilaisten teknisten kumppanien kanssa. Tavoitteena on pystyä tarjoamaan asiakkaillemme merkittävää lisäarvoa tekoälyn kautta lisäämällä se osaksi asiantuntijatyötämme ja toisaalta kehittämällä palveluita asiantuntijuuteemme nojaten. 

Vapan tehtävä ei ole tuottaa enempää sisältöä vaan merkitystä. Auttaa asiakkaitamme löytämään oman äänensä ja seisomaan sen takana. Käyttää teknologiaa viisaasti niin, että vaikuttavaa läsnäoloa voidaan rakentaa kustannustehokkaasti.

Ensimmäiset 15 vuotta opettivat meille, miten rakennetaan toimiva liiketoiminta, selvitään maailmaa mullistavista tapahtumista ja luodaan strategia, joka uskaltaa fokusoida. Seuraavat vuodet näen mahdollisuutena yhdistää teknologia yhä vahvemmin ainutlaatuiseen osaamiseemme ja kasvaa sitä kautta myös kansainvälisille vesille.