Vapa vahvistuu: Mikael Bertus kehittämään sosiaalisen median ja tekoälyn ratkaisuja
Vapan strategista osaamista vahvistava Mikael Bertus tuo mukanaan vankkaa kokemusta luovasta suunnittelusta ja digitaalisesta kehittämisestä.
Vapan strategista osaamista vahvistava Mikael Bertus tuo mukanaan vankkaa kokemusta luovasta suunnittelusta ja digitaalisesta kehittämisestä.
Toivotimme joulukuussa Mikael Bertuksen osaksi Vapan asiantuntijatiimiä. Strategista suunnittelua vahvistava Mikael tuo mukanaan ainutlaatuisen yhdistelmän luovaa suunnittelua ja teknistä osaamista. Senior Strategist -tittelillä työskentelevä Mikael keskittyy erityisesti sosiaalisen median ja tekoälyn mahdollisuuksien kehittämiseen osana Vapan palvelutarjoomaa.
”Markkinoinnin perusasiat eivät muutu – meidän täytyy edelleen pystyä palvelemaan asiakkaita ja tuomaan asiat esille kiinnostavalla tavalla. Se, miten hyödynnämme uusia työkaluja tämän tekemiseen, on kuitenkin murroksessa”, Mikael toteaa.
Mikaelin monipuolinen tausta, palkittu luova osaaminen sekä kokemukset digitaalisen markkinoinnin teknisemmästä päästä tuovat merkittävän lisän Vapan kykyyn vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
Ennen Vapalle siirtymistään Mikael toimi Lead Creativena Generolla, jossa hän oli kehittämässä toimiston luovaa palvelutarjontaa erityisesti digitaalisissa kanavissa.
Tekoälyherätys ja luovaa nahanluontia
“ChatGPT:n lanseeraus sai minut ja tiimini pohtimaan isosti sitä, miltä toimistojen arvonmuodostus jatkossa näyttää. Luovuuden luonteeseen kuuluu tietysti jo lähtökohtaisesti jatkuva nahanluonti. Eilisestä voi oppia, mutta se ei kerro mitä huominen tuo tullessaan”, Mikael kertoo.
Some ja tekoäly ovat Mikaelin mukaan arvokkaita työkaluja, mutta ehkä eri tavalla kuin yleisesti ajatellaan.
“Some voi parhaimmillaan toimia brändille laboratoriona tuotekehitykseen ja aitoon keskusteluun asiakkaiden kanssa. Tekoäly on puolestaan tällä hetkellä pääasiassa työtä tehostava ja monistava työkalu”, Mikael analysoi.
”Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että markkinointiviestinnän rooli on herättää tunteita ja rakentaa merkityksellisiä kokemuksia. Kaiken keskiössä on ihmiseen vaikuttaminen. Loppu on vain työkaluja ja tekniikoita.”
Uteliaisuutta ilman aikuiselta vaikuttamisen painetta
Kysyimme Mikaelilta, mikä auttaa häntä pysymään jatkuvasti ajan hermolla ja yhdistelemään luovalla tavalla erilaisia näkökulmia:
”Olen pohjaton oppija ja minulla ei ole painetta olla ‘se aikuinen’ huoneessa. En häpeä kysyä tyhmiä kysymyksiä. Se auttaa löytämään yhdistelmiä ja ratkaisuja, joita ei muuten välttämättä löytäisi.”
Mikaelille Vapa näyttäytyi kiinnostavana toimijana, joka on ollut edelläkävijä sisältömarkkinoinnissa ja uskaltaa kokeilla uutta. Yhteiset keskustelut johtivat jaettuun näkemykseen siitä, mihin suuntaan toimiala on kehittymässä.
”Vapalla ei pelätä muuttaa tai kokeilla asioita. Minulla on ollut mahdollisuus olla mukana kiinnostavissa projekteissa ja kehittää uusia työkaluja ja toimintatapoja. Se mikä oli luovalle sielulle aiemmin digiteknistä utopiaa, on nykyisin parhaimmillaan muutaman tunnin duuni”, Mikael summaa.