Oman äänen löytäminen sosiaalisessa mediassa vauhditti myyntiä +300%
Asiakas:
Sokos Emotion
Vuosi:
2023-
Ratkaisu:
Sokos Emotion etsi sosiaaliseen mediaan kattokonseptia, jolla tavoittaisi Z-sukupolven. Vapan suunnittelema ja toteuttama konsepti on myös fyysinen tila, jossa tutkitaan kauneustuotteita ja trendejä. Box of Emotions kolminkertaisti myynnin halutussa kohderyhmässä ja se palkittiin 2024 kansainvälisessä Content Marketing Awards -kisassa.
Somesisältöä, joka keräsi
34 874 721*
Näyttökertaa
ja kasvatti seuraajamäärää jopa
+696%
Box of Emotions ei ole pelkästään Social first -markkinointikonsepti, vaan myös fyysinen tila, jossa tutustutaan kauneudenhoitotuotteisiin ja trendeihin.
Lähtökohdat
Kuinka perinteiseksi mielletty brändi voi hurmata ja sitouttaa Z-sukupolven kauneudenhoitotuotteiden ostajat somessa?
Sokos ja Sokos Emotion on tietyissä kuluttajasegmenteissä ensisijainen kauneustuotteiden ostopaikka, mutta uusien trendikkäiden haastajien saapuessa markkinaan, brändin oli vahvistettava asemaansa ja tehtävä asioita uudella tavalla.
Sokoksella ymmärrettiin, että
erottautuakseen ja pysyäkseen
mukana somessa, heidän oli
tehtävä asiat uudella tavalla.

Tehtävä
Asiakkaan tahtotila oli luoda tunnistettavaa sisältömarkkinointia ja nostaa tuotetun
sisällön rimaa. Konseptin haluttiin herättävän tunteita, inspiroivan ja yllättävän.
Lisäksi sen piti tuoda selkeää lisäarvoa brändille kauneuden asiantuntijana.
Sokos ja Sokos Emotion tarvitsi sosiaalisenmedian kattokonseptin vahvistaakseen asemaansa
kauneusasiantuntijana ja ensisijaisena ostopaikkana Z-sukupolven silmissä.
Konseptin tuli ratkaista kaksi keskeistä haastetta:
1
Kuinka olla
merkityksellinen Z-sukupolvelle
2
Löytää erottuva tapa olla läsnäsomessa

Strategia
Vahvistaa brändin merkityksellisyyttä
kohderyhmälle nojaten todellisiin,
olemassa oleviin vahvuuksiin.
Strategian ytimessä on ajatus, että Sokos on
kauneudenasiantuntija ystäväsi, joka kädestä pitäen
näyttää, kuinka voit olla upein versio itsestäsi.
Konseptin erottuvuus rakentuu Sokoksen ja Sokos
Emotionin erityispiirteille, eli helposti
lähestyttävyydelle ja laajan myymäläketjun pidetyille
ja luotetuille kauneuden ammattilaisille.
Erityispiirteet yhdistettynä herkulliseen visuaalisuuteen
luo pohjan sisältötyypeille, joiden pohjalta voidaan
luoda jatkuvaa sisältöä. Kanavaymmärryksen ohella
mukaan on tuotu sopivassa suhteessa sosiaalisen
median estetiikka ja laadukkaamman tuotantoarvon
sisältöä. Sisällöissä hyödynnetään vaikuttajia ja
Sokoksen ja Sokos Emotionin omia kauneuden
ammattilaisia.
KOnsepti
Box of Emotions ei ole vain Social first -markkinointikonsepti, vaan myös
fyysinen tila, jossa tutkitaan kauneustuotteita ja trendejä, jaetaan
kauneuteen liittyviä tarinoita ja voidaan olla myös haavoittuvaisia.
Pinkki kauneuden sovituskoppi on saanut inspiraationsa Sokos Emotionin logosta. Pinkki laatikko on
tunnistettava ja mieleenpainuva kuvauspaikka some-sisällölle. Pienessä, intiimissä tilassa ihmiset
tuntevat olonsa turvalliseksi, ja siksi siellä kauneuteen liittyvistä tunteista avautuminen on helpompaa.
Jatkuva sisältöjen julkaisu aloitettiin lokakuussa 2023. Sen jälkeen sisältöä on kehitetty tulosten
pohjalta aina vain kohdeyleisöä paremmin puhuttelevammaksi. Tuloksissa on otettu huomioon luvut ja myynnin kehitys ajalta 21.1.2024–21.1.2025.
Uuden Social First -konseptin myötä sisältöjä
nähneistä 45 %* harkitsi Sokosta ja Sokos
Emotionia kauneuden ostospaikkana.


Tulokset
Konsepti vauhditti myös verkkokaupan myyntiä:
alle 25-vuotiaiden verkkokauppaostot kasvoivat
54 %*
*21.1.2024 – 21.1.2025 verrattuna verkkokaupan kehitykseen vastaavalla aikavälillä.
Tykkäykset
177 480
Jaot
5 200
Tallennukset
22 900
Tuntia katsottu
37 200
Box of Emotions ei ole ollut vain valtava menestys
somessa, vaan on myös ylittänyt kaikki odotukset
myynnin kasvattamisessa. Kanavakohtainen
sitoutuminen on toiminut tärkeänä mittarina:
videoiden katseluaika sekä tallennusten määrä
vahvistaa, että olemme tavoittaneet oikean
kohderyhmän.
Konsepti vauhditti myös verkkokaupan myyntiä.
Aikavälillä 21.1.2024–21.1.2025 alle 25-vuotiaiden
kohderyhmässä verkkokauppamyynnin kehitys
oli huikeat 54 %. Alle 35-vuotiaiden joukossa
verkkokauppa kasvoi 39 %.
Konsepti on onnistunut kehittämään Sokosen ja Sokos
Emotionin mielikuvaa nuoremman kohderyhmän
silmissä ja vahvistamaa käsitystä Sokoksesta
luotettavana kauneuden asiantuntijana: sisältöjä
nähneistä 18–24-vuotiaista 66 %* oli sitä mieltä,
että sisällöt luovat asiantuntevan mielikuvan
ja 52 %* piti sisältöä inspiroivana.
2024 konsepti palkittiin voitoilla Content Marketing
Awards -kilpailun Best Paid Advertising / Content
Marketing Integration -sarjassa ja Digital
Communication Awards -kilpailun Marketing for
Youth -sarjassa.